måndag 14 december 2009

Utvärdering som chef


I oktober bjöd vi in ett gäng glada konsulter som skulle hjälpa till med att utvärdera mina insatser som chef. Med "vi" menar jag självklart mina chefer.

Resultatet kom idag och jag är rätt nöjd trots allt!

Här är en topp-tio sammanställning över de saker som mina underlydande tyckte till om vad gäller mitt ledarskap:

1. Gnäller för mycket om jobbet , 43 procent (Vilket innebär att 57% tycker att jag INTE gnäller för mycket)
2. Någon som intrigerar, 40 procent (Här är jag missnöjd, hade hoppats på minst 60 %, mitt mål är att mina underlydande alltid ska vara osäkra på min lojalitet)
3. Jobbar för lite, 37 procent (Guilty as charged, men att läsa Aftonbladet på arbetstid kan rent tekniskt räknas som fortbildning)
4. Är en besserwisser, 36 procent (Berätta något som jag inte redan visste)
5. Är opålitlig, så att du inte vet om jobbet blir gjort eller kommer för sent, 31 procent (Jag är chef, jag gör som jag vill)
6. Inställsam mot ledningen, 29 procent (Och problemet är?)
7. Pratar för mycket 28 procent (Min röst har en lugnande effekt, därför pratar jag mycket)
8. Slarvar med gemensamma utrymmen, 25 procent (Det är min fru som städar hemma hos oss, jag vet inte ens hur man plockar undan en kaffekopp)
9. Säger okänsliga/klumpiga saker, 22 procent (Jag är inget om inte tydlig!)
10. Lägger sig i det du gör, 21 procent (Vem ska annars göra så att det blir rätt?)

Jag tror och vet att mina chefer är nöjda med de här siffrorna. Så länge jag levererar goda resultat och håller "de mina" sysselsatta så vet jag att jag sitter säkert. Om inte så har jag en konsultkarriär att se fram emot.

Anders Johanson
Enheten för Avdelningsfrågor

1 kommentar: