måndag 21 december 2009

Missförstånd på julfesten


Det var som bekant julfest på Enheten för Avdelningsfrågor i fredagskväll. Min förhoppning var att jag skulle få avträda min post på ett värdigt sätt.

Fast så skulle det icke bli.

Precis när jag gick runt hemma och förberedde mig för festen kom brevbäraren och överlämnade dagens skörd av brev. Där låg det ett skumt brunt kuvert adresserat till "Übermensch Anders Johanson". Det var vårt att se vem avsändaren var men så vitt jag kunde uttyda stod det "Elias Smileyface Dalén". Brevet var poststämplat i Köpenhamn den 14/12.

I kuvertet fanns det en påse vitt pulver som någon kladdat "Sniffa mig" på. Självklart sniffade jag i mig innehållet. Det som hände sen är höljt i dunkel, men jag har vissa minnesfragment av att jag spenderade drygt tre timmar med att lyssna på Fredas låt "I en annan del av världen".

Därefter gick allt väldigt, väldigt fort. Jag tog på mig en tomtedräkt och rusade iväg till Harry´s (där julfesten arrangerades). Enligt ögonvittnen på plats skedde sedan följande:

Jag hoppade upp på bordet där de hade de varma rätterna, skrek "Vill ni ha korv, ni ska fan i mig får korv!". Därefter bajsade jag på uppläggningsfatet där de serverade prinskorvarna. När de anställda försökte stoppa kvävde jag nästan en servitör med en rejäl näve kalvsylta.

Sedan rusade jag upp på scen och började läsa mina snuskiga limerickar i staccatoform, utan att hämta andan mellan varven. Efter att ha förlorat medvetandet på grund av den följande syrebristen försökte Elias (på ekonomi, inte Dalén) och IT-Laban lyfta av mig från scenen. Då drog jag upp en soft air-gun i form av en Colt-45, stoppade pipan i munnen och hotade att "Tapetsera väggarna med den mest briljanta hjärna som världen sett sedan Lennart Hyland". Då slog Praktikant-Jenny mig i huvudet med årets julklapp till alla medarbetare på Enheten för Avdelningsfrågor, en inramad bild på undertecknad.

Drygt två dygn senare vaknade jag upp på psyket. Efter ett rådgivande samtal och ett löfte om att inte ställa till med fler dumheter fick jag gå hem igen. Enligt läkaren hade jag sniffat i mig florsocker som hade räckt till att sockra locken på åtminstone tjugo semlor.

Det var en helt vanlig julfest för mig med andra ord.

Nu ska jag ut och rasta hunden.

Anders Johanson
Julfirare

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar