måndag 21 december 2009

Topp tre-lista: Ledarskapsdofter

Som ledare är det viktigt att lukta gott och även om jag för tillfället är mellan ledarskapsuppdrag så är jag ändå mån om min doft. Detta är min topp tre-lista över ledarskapsdofter i stigande ordning:
3. Aqua vera. Vad säger ledare mer än snabbköpsparfym? Det visar att du som ledare vågar ta chanser, att du tar tillfället i stunden och att du löser dina doftproblem snabbt och elegant och utan krusiduller. Du är ledare, lukta som det!

2. Old spice. Har fått ta orättvist mycket skit under årens lopp, men sanningen är att detta är den sanne ledarens bäste vän. En helt vit flaska, så det är omöjligt att se hur mycket som är kvar i den. Old spice är helt oförutsägbar, precis som ditt ledarskap och din innovationskraft.


3. Fahrenheit. Hur många ¨gånger har inte du gått in i en möteslokal och tänkt, "Viol? Varför luktar det viol härinne?". Förmodligen är det någon hög direktör som suttit där inne lite tidigare och pöst med sin dyra Fahrenheit After Shave insmetad i hela det fettglansiga ansiktet. Fahrenheit är precis som att Jesus Kristus skulle kissa i en flaska, så gott luktar det. Det är en doft som är så tung att den dröjer sig kvar, den kväver alla andra konkurrerande dofter, den tar befälet i alla situationer. Det är en doft som skriker: Jag är chefen, vem fan är du?

Anders Johanson
Doftexpert

4 kommentarer:

  1. Tack
    för att du guidar oss chefsaspiranter genom kontorsdjungeln. En stilla undran mina chefer använder Tabac-orginal "doften för mannen",
    kan man använda den eller signalerar den undergivenhet?

    SvaraRadera
  2. Det var jag igen
    Jag använder Lagerfeld classic "en kryddig och manlig doft" jag förbrukar ca en flaska i veckan,
    Har du några tips på hur doften skall sitta kvar lite längre (frammåt kvällen känner jag inte den ljuvliga doften)

    SvaraRadera
  3. Hej Anonym och tack för att du läser min blogg.

    I dessa tider av osäkerhet och uppsägningar hade jag rekommenderat dig en doft som säger: "Hej, här är jag. Se mig, men avskeda mig inte".

    Lagerfeld Classic låter som ett alldeles utmärkt val (du verkar dosera precis lagom också). Vill du skaka om tillvaron lite skulle jag rekommendera Kourus från YSL eller Denim (den heter bara så).

    Fast mitt bästa tips är att du byter namn. Anonym låter alldeles för anonymt.

    I nästa vecka ska jag förresten presentera vilket shampoo som är mest chefsaktigt.

    SvaraRadera
  4. Själv använder jag mest herrparfymer om jag glömt/inte orkade duscha kvällen före. Old Spice är en klar favorit. Och jag är väldigt innovativ.

    SvaraRadera