tisdag 15 december 2009

Tema: Presentationsteknik

Nedan ett utdrag ur ett kapitel till min bok om modern management i offentlig sektor som ska släppas inom kort (ska bara hitta ett bokförlag som vill ge ut den först)

Jag kan komma till just din arbetsplats och ge ett föredrag på just det här temat också om du vill. Kontakta mig på: johansonspecial@gmail.com


Kapitel 4: Modern presentationsteknik

Ska du hålla ett viktigt presentation? Vill du få med dig beslutsfattare på dina idéer? Att ha visioner är en sak, att entusiasmera andra är en helt annan.

Många blir av någon anledning oroliga när de ska göra presentationer. De är svaga människor som inte bör få presentera saker inför andra. Om du känner dig minsta osäker på att göra ett presentation, avstå då hellre. Nervositeten beror på att du innerst inne vet att du kommer att misslyckas och vem känner sig själv bäst om inte du själv? Om du tror att du har vad som krävs finns det dock fem enkla steg som du kan förenkla ditt presentation med hjälp av.

1. Sätt upp mål för ditt presentation. Redan när du förbereder ditt presentation måste du bestämma dig för vad ditt presentation ska handla om. Ska du göra ett presentation om din enhets interna infrastruktur kan du inte förbereda ett presentation om vilka på avdelningen som du helst vill avskeda (jag har provat detta själv, mottagandet var blandat).

2. Var mästrande kring ditt ämne. Du är inbjuden för att du vet bäst. Om någon i publiken opponerar sig mot det du säger eller försöker korrigera dig, be dem ta över ditt presentation med om orden ”Om du nu vet så jäkla mycket om det är ämnet så kanske du ska ta över presentationen istället? Jag skiter i vilket”. Fungerar varje gång! Alla har respekt för en tydlig chef.

3. Bortse din målgrupp. Det viktigaste är inte vad din målgrupp är intresserad av, utan vilka frågor som, du som presentatör anser är viktigast. Återigen, du är expert och du vet vad som är viktigast och intressantast. Vill du lägga en lång stund på att förklara bakgrunden till ett projekt, men struntar i att presentera resultaten, ja då har du förmodligen goda skäl att göra så.

4. Var intressant. Ha på dig en rolig hatt, eller en konstig skjorta för att väcka uppmärksamhet bland åhörarna. OBS, undvik sombreros då de tenderar att skymma projektorduken. Om du kan härma olika dialekter kan du gärna experimentera med detta också.

5. Smycka dina bilder. Du kan aldrig ha för mycket clip-art utsmyckningar på bilderna. Du kan aldrig ha för många effekter när du byter bild. Du kan inte göra fel. Du är upphöjd över alla andra. Du är chef. Du är utvald. Du är bäst.

Anders Johanson
Enheten för Avdelningsfrågor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar