torsdag 3 december 2009

Konstruktiv kritik


Att ge och ta kritik är A och O i ledarskap. Som ledare har du ett uttalat ansvar för att dina underlydande ska utvecklas i den form som du önskar.

För att ta ett praktiskt exempel. Idag besökte jag IT-Labans kontor för att beställa nya disketter (jag litar inte på USB-minnen). Synen som mötte mig ser ni ovan. En normal chef hade kanske börjat skrika och gorma på Laban, men inte jag. Istället kramade jag om honom. I början kunna jag känna hur obekväm Laban var i situationen. Efter tio minuter började han att gråta, efter ytterligare cirka 20 minuters kramande slappnade han dock av och det kändes nästan som att han kramade tillbaka. Ytterligare en kvart senare släppte jag taget om honom och sa med lugn röst: "När jag kommer tillbaka imorgon ska det vara städat, annars är det grund för avsked".

Det är vad jag kallar för tydligt ledarskap.

Anders Johanson
Enheten för Avdelningsfrågor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar