torsdag 7 januari 2010

Medarbetartyper du ska undvika: Del 1

Under några veckor framöver tänker jag presentera exempel på medarbetartyper som du som chef ska undvika.Först ut är John Rambo, även känd som bara "Rambo".

Rambo är Vietnamveteran, lider av posttraumatisk stress och har problem med alla auktoriteter som inte heter Överste Trautman.

Att anställa Rambo på din arbetsplats vore ett stort misstag och då tänker jag inte enbart på det faktum att han älskar att gå runt i bar överkropp. Förmodligen skulle han placera ut diverse fällor runt om på kontoret. Risken för arbetsplatsolyckor är överhängande och jag överdriver inte om jag säger att minst en av dina underlydande riskerar bli spetsad på vassa pålar med svåra skador som följd. Dessutom ska jag inte ens beröra det faktum att han hade avlossat sitt maskingevär i tid och otid under personalfesterna. Tänk på de materiella skadorna och vem ska sopa upp tomhylsorna?

Tips för att undvika anställa Rambo och Rambotyper till just din arbetsplats:
- Har personen du ska ska anställa tjänstgjort i ett specialförband i Vietnam?
- Uppvisas tecken på posttraumatisk stress?
- Bar överkropp?
- Bär han vapen, säg ett maskingevär, till dagligdags?
- Bygger han ofta olika fällor med spetsiga pålar?

Anders Johanson
Konsult

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar