tisdag 1 mars 2011

Veckans chef: Lars Andersson, vd på Easycare



Det är bara onsdag, men redan har veckans chef utkristalliserat sig.

Lars Andersson, vd på företaget Easycare som marknadsför sjukvårdsprodukter, är ett geni. Han skriver ett avtal med en tydlig minimilön plus provision, får den anställde att köra runt med egen bil och stå för sin egen bensin och betalar ut en lön på två (2) kronor!!! Jag har djup kunskap om management efter mina år som mellancgef och alla ledarskapskurser jag gått, men här har jag mött min överman. Lars Andersson, du är ett geni och vi andra har mycket att lära av dig och din framsynthet.

Dock blir jag oerhört besviken när jag läser att Lasse kryper till korset och lovar att ändra i anställningsavtalet så att de anställda ska kunna inkassera högre lön än de två kronorna. Det är ett stort minus och tyder på svaghet att fullfölja det som påbörjats. Det kunne blivit något stort av det här, men feg som han är så backar Lasse ur när det börjar osa katt. Fegis!

Anders Johanson
Imponerad och besviken

4 kommentarer:

  1. Var läste du att LA lovar att ändra i anställningsavtalen? Hittade inte löftet när jag läste artikeln.

    SvaraRadera
  2. Aha, nu såg jag!

    " Rickard har inte sålt produkterna till rätt priser, och då finns ingen grund för att minimilönen betalas ut. Men jag ska ändra på avtalet så att det blir bättre för den anställde, säger Lars Andersson"

    Jag antar att det var detta stycke du menade? Lätt att säga,jag undrar om han fullföljer sitt löfte också. Borde vara ett Måste för att få några säljare kvar alls....

    SvaraRadera
  3. Som chef är det a och o att säkra kassaflödet. Om det innebär att en anställd offras må det vara hänt. Richard ska vara glad att han inte var kvinna, då hade han bara fått en krona i lön!

    SvaraRadera
  4. Men det är bra att alla inte är som du, Anders, för då hade du inte varit speciell längre.

    Förutom i mitt hjärta.

    SvaraRadera