tisdag 31 maj 2011

Konstant konstig konst


Läser en artikel i Dagens nyheter om den stoppade konstfackseleven Yonas Millares. Han hade målat en helvit staty av gudinnan Afrodite orange och blåprickig. I vilket annat sammanhang hade det klassats som konst, men eftersom den stod i entrén till Konstfacks lokaler klassades det som sabotage och vandalism.

Detta gör mig lite ledsen. Häromdagen sprayade jag all hundbajs jag hittade på gatan med guldfärg. Är inte det konst nu helt plötsligt?

Vart är dagens konst på väg egentligen?

Rättvisa åt Yonas!

Anders Johanson
Amatörkonstnär

Klargörande:
Jag är på intet sätt släkt med vandalen/konstnären/fritänkaren NUG som saboterade en tunnelbanevagn i Stockholm för några år sedan

8 kommentarer:

  1. Tur att du vet vad konst är så jag slipper ha en egen uppfattning.

    SvaraRadera
  2. Det blir ju speciellt intressant det hela med tanke på att i antikens Grekland var inte skulpturerna vita. Detta var något man hittade på under renässansen, under antiken var både skulpturer och tempel synnerligen färgglada och grällt målade.

    SvaraRadera
  3. Sedan när är NUG en fritänkare? Han är en vandal som har samma tänkesätt som alla andra vandaler som inte vill acceptera att väldigt få människor gillar vandalism som konstform, på samma sätt som få skulle acceptera djursex som improvisations-teater.

    SvaraRadera
  4. Skillnaden är ju ju rätt uppenbar, äveno m det verkar gått dig förbi. Statyn var någons egendom, det är inte hundbajs.

    Jag tror jag ska ta och bryta mig in i ditt hem och riva några väggar som en symbolisk gest i protest mot isoleringen av Gaza-remsan! Enligt din argumentation, och Yonas, skulle detta vara helt tillåtet. Att utföra invasiv "konst" som invaderar på andras liv och egendom baserat på en subjektiv uppfattning om tingens varande är inte konst, det är elitistiskt och respektlöst.

    Hade statyn varit hans, ja då hade det varit en annan femma...

    SvaraRadera
  5. Gode ionize, måste gratulera dig för den expertis inom retorik du innehavar, du ser ingen skillnad mellan en offentlig skola och en persons hem?
    En skola som har en ideell strävan?

    Om du inte förstår det så förstår inte jag varför du ger dig in i ett argument som detta.

    Sedan börjar du öscha om att man ska begränsa konst pga olika anledningar, Ska vi begränsa yttrandefriheten också?

    SvaraRadera
  6. Skolan borde vara glada över att någon elev vill utveckla deras kopior till något nytt. Det är väl nyskapande de är ute efter och inte någon fånig form av konservativ konst?!?
    Avskeda rektorn!

    SvaraRadera
  7. Gud vad jag är glad att jag varken går på Konstfack eller jobbar där. Bra reklam för utställningen fick de men lämnar ändå bort det objekt man kommer för att se på restaurering, dvs. återställande, alltså inte renovering. Renoverade, dvs. förnyade, gjorde Yonas nämligen, för han gjorde föremålet som nytt. Men allt ska förbli vid det gamla, regeringensrejs mot 30-talet och bakåt pågår, hoppa för helvete över 1917 i en blink, folket ska ner i dy och dynga och stå skolösa med mössa i handen när patron svischar förbi i kaleschen. Skänk en grindslant till Yonas för patron rånar honom på 28 lax...

    SvaraRadera
  8. Jag tycker inte att personer med utländska namn borde få gå i svensk skola över huvud taget >:(

    SvaraRadera