tisdag 10 maj 2011

Högre lön genom tjat


Läser i DN att man som jobbsökare inte ska acceptera första bästa löneerbjudande. Jag tycker det låter väldigt korkat. Om jag som chef erbjuder en lön på säg 18500 kr för en nyutexaminerad ekonom kommer jag inte att acceptera att studentajäveln ställer krav på att få 19000 kr i månaden!

Det finns massor med arbetslösa där ute som är intresserade av att få det här jobbet, passar inte galoscherna så är det bara att söka jobba någon annanstans.

Anders Johanson
Ledarskapskonsult

1 kommentar:

  1. Hej,

    om "chefsjäveln" skulle erbjuda en person, som studerat hårt under 5 år, lägre ingångslön än vad en butiksarbetare har. Arrogans som detta gjorde att jag sökte mig utomlands och fick som nyutexaminerad civilekonom direkt fast anställning med 45' i ingångslön (bonus inte inräknat).

    Första lönen efter examen är av stor vikt inför framtida lönesättningar. En person med 18 500 kommer med störst sannolikhet aldrig komma ikapp sina kollegor.

    Din inställning till kvinnligt ledarskap äcklar mig, du kan inte mena allvar? Inte konstigt att du är singel tre-barns far..

    Själv kommer jag inom 5 år vara en fantastiskt bra finanschef inom oljebranschen med 1MSEK i årslön. Och nej, jag behöver inte
    starta ett eget företag för att få vara chef..

    SvaraRadera