tisdag 12 april 2011

Lärare- ledare?



Läser en artikel i lokalblaskan Trelleborgs Allehanda som min vän Stefan (mellanchef i Svedala kommun) skickat till mig. Jag blir bestört.

Läs det här citatet:
"Marianne Nilsson är stolt över att vara ledare. Och poängterar att hon absolut inte är lärare.

– Det är två helt skilda saker. En lärare följer en bestämd studieplan som alla ska lära sig. Här i studiecirkeln är det varje deltagares ensak vad man vill lära sig och hur snabbt det ska gå. Och jag finns här som ett stöd och en hjälp, inte som någon som håller förhör."

Ledare- stöd och hjälp? Lilla Marianne, nu har du missförstått. En chef är inte hjälp och stöd, en chef styr och ställer. HAN bestämmer (hon= per automatik diskvalificerad som ledare) vad som ska göras och när. Titta på bilden ovan, att stå med armarna i kors framför några spannar med nummer på. Känns det som något en ledare skulle göra? Icke. Aldrig. Nej!

JAG BLIR SÅ TRÖTT PÅ AMATÖRER! Uttala dig inte om sådant som du inte vet något om!

Anders Johanson
Ledarskapskonsult

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar