torsdag 26 november 2009

Vikten av en klädkod



Som jag skrev igår hade vi ett litet möte på kontoret idag. Jag vill inte kalla det ett krismöte eftersom det låter så negativt, istället kallar jag den här typen av möten möjlighetsmöten. Det som skulle diskuteras idag var den gemensamma klädkoden.

IT-Laban har som så många andra tekniker problem med kläderna. Jag vet inte om det är alla timmar med att spela World of warcraft som suger all känsla av mode och stil ur de små liven, men något fel är det när man dyker upp på jobbet med khaki-shorts och en t-shirt med vargtryck på bröstet.

Eftersom jag i möjligaste mån vill undvika konflikter valde jag att lyfta fram Laban som ett dåligt klädkods-exempel. Laban försökte försvara sig, men jag replikerade med att ge honom en vägbeskrivning till Dressman som jag letat fram på Eniro.

Följande regler gäller för kläder på kontoret framöver:
- Alla män ska ha skjorta och chinos i diskreta färger. Slips är valfritt, men fluga förbjudet.
- Hästsvans är obligatoriskt för alla kvinnor oavsett hårlängd.
- Alla kvinnor under 40 år och med en BMI mellan 19-27 får bära korta kjolar, de som inte passar in på denna beskrivning hänvisas till tunikor och fotlånga klänningar.
- Inga piercingar varken synliga eller osynliga får förekomma
- På fredagar har vi en mer avslappnad stil, röda och gröna chinos får användas av männen och kvinnorna får ha håret utsläppt.

Förslagen kommer att vara föremål för facklig samverkan kommande vecka.

Detta var verkligen ett möjlighetsmöte och jag kunde känna på stämningen efteråt att alla var nöjda.

Hilsen
Anders Johanson
Avdelningen för enhetsfrågor

1 kommentar:

  1. Vad måste flickor och kvinnor ha till kjolen? Blus eller skjorta?

    SvaraRadera