måndag 30 november 2009

Ledarskapstips



I förra veckan hade vi som bekant ett möjlighets-möte om klädkoden här på kontoret och redan har den första incidenten inträffat. IT-Laban har kommit till jobbet i en t-shirt som det stod "Jag älskar skolan- på sommaren" på. Det var Lena i receptionen som skvallrade om det.

Min reaktion på rapporten var lika snabb som tydlig. Jag kallade samman hela mitt team (jag kallar dem team) och förklarade för dem att Lena var en skvallertant som berättade om saker som de andra gjorde fel och räknade upp en massa andra saker som Lena berättat för mig i förtroende. Därefter tvingade jag Laban att åka hem och byta till en mer passande klädsel.

Detta gjorde jag av tre anledningar:
1. För att visa att jag inte gillar golbögar
2. Genom att lyfta fram Lena som en dålig människa framstod jag själv i bättre dager
3. För att göra mina underlydande osäkra på hur jag kommer att bemöta dem

Punkt tre är själva grundstenen i mitt ledarskap, genom att alla är osäkra på mig och på vad jag ska göra härnäst blir de extra pumpade att göra bra ifrån sig.

Jag kallar tekniken för att Leda genom osäkerhet. Mer om detta vid ett senare tillfälle.

Hilsen
Anders Johanson
Avdelningen för enhetsfrågor

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar